NORDISK HUSPROSJEKT AS ARBEID MED MENNESKERETTIGHETER OG ANSTENDIGE ARBEIDSFORHOLD – JUNI 2023
Redegjørelsen beskriver hovedtrekkene i selskapets aktsomhetsvurderinger etter åpenhetsloven i tråd med kravene som følger av lovens § 5.
Åpenhetsloven trådte i kraft 1. juli 2022 og pålegger selskaper som er omfattet av loven å gjennomføre aktsomhetsvurderinger der risiko for brudd på menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i hele selskapets leverandørkjeder, og inkludert forretningspartnere identifiseres og håndteres ut ifra en risikobasert og forholdsmessig tilnærming. I tillegg skal selskapet redegjøre for aktsomhetsvurderingene og besvare informasjonsforespørsler fra enhver.1
Nordisk Husprosjekt AS er omfattet av åpenhetsloven og har iverksatt arbeid for å etterleve lovens plikter.
Redegjørelsen gjelder for Nordisk Husprosjekt AS sine aktsomhetsvurderinger av leverandører og forretningspartnere i hele konsernet. Enkelte av datterselskapene til Nordisk Husprosjekt AS er underlagt åpenhetsloven på selvstendig basis, og vil supplere denne redegjørelsen med ytterligere informasjon om identifiserte risikoer og tiltak som er spesifikt knyttet til deres virksomhet.
Redegjørelsen gjort tilgjengelig på selskapets nettsider og er vist til i selskapets årsrapport.
Nordisk Husprosjekt AS er et konsern. Nordisk Husprosjekt AS har 10 datterselskaper.
Nordisk Husprosjekt AS tilbyr håndverkstjenester innenfor bygg.
I tråd med lovens plikter jobber Nordisk Husprosjekt AS systematisk med å sikre anstendige arbeidsforhold i egen virksomhet og i forbindelse med valg og oppfølging av leverandører og samarbeidspartnere. Nordisk Husprosjekt AS har også før ikrafttredelsen av åpenhetsloven hatt retningslinjer og rutiner som skal sikre etterlevelse av anstendige arbeidsforhold og menneskerettigheter blant leverandører og underentreprenører.
Etter at åpenhetsloven trådte i kraft har fokus vært innrettet mot hva som bør videreutvikles og effektiviseres av compliance-tiltak innen sosial bærekraft.
Nordisk Husprosjekt AS daglig leder overordnet ansvarlig i konsernet for å sørge for at rutiner og prosedyrer tilknyttet åpenhetsloven gjøres kjent for regionledere og daglig ledere i selskapene, slik at disse kan bidra til å implementere konsernovergripende prosesser for å redusere risikoen for uanstendige arbeidsforhold blant Nordisk Husprosjekt AS leverandører og underentreprenører.
I tråd med åpenhetslovens krav gjennomfører selskapet jevnlige aktsomhetsvurderinger i egen virksomhet og leverandørkjede, hovedtrekkene i denne er beskrevet i punkt 3 i denne redegjørelsen, jf. åpenhetsloven § 5.
Nordisk Husprosjekt AS har i perioden 2023 ikke avdekket at konsernets har forårsaket eller bidratt til faktiske brudd på menneskerettigheter eller anstendige arbeidsforhold.
Selskapet har i lys av åpenhetslovens plikter foretatt en risikovurdering av sin egen virksomhet og konsernets leverandørkjede og forretningspartnere. Målet med vurderingen er å kartlegge risiko for å kunne iverksette relevante og forholdsmessige tiltak der Nordisk Husprosjekt AS har mulighet til å bidra til positiv påvirkning ved å redusere risiko for brudd på menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.
I denne vurderingen har selskapet særlig satt søkelys på fire risikofaktorer: Bransjerisiko, risiko på virksomhetsnivå (knyttet til leverandører og forretningspartnere), geografisk risiko og risiko knyttet til produktutvikling og -produksjon.
Arbeidskriminalitet og sosial dumping er problemstillinger som er velkjent innenfor bygg- og anleggsbransjen og i håndverkerbransjen er det en iboende risiko for brudd på anstendige arbeidsforhold. Totalt har Nordisk Husprosjekt AS - konsernet rundt 10 ansatte. Den konkrete risikoen i Nordisk Husprosjekt AS reduseres ved at det brukes standardiserte tariffestede kontrakter på alle ansatte, og at en del av selskapene er underlagt dokumentasjonskrav for anstendige arbeidsforhold i forbindelse med anbudskonkurranser. Risikoen er ikke vurdert som vesentlig, men Håndverksgruppen vil likevel ha søkelys på å følge opp og utvikle bedre kontrollmekanismer for å sikre at arbeidsvilkårene også etter ansettelse oppfyller lov- og etiske krav.
Videre vil en rekke av produktene håndverkerne i Nordisk Husprosjekt AS bruker (verktøy, maling, metaller mv.) være forbundet med en risiko for brudd på anstendige arbeidsvilkår i forbindelse med produksjon og utvinning av råmateriale. Nordisk Husprosjekt AS innkjøpssystem er delvis sentralisert. Nordisk Husprosjekt AS har avtaler med en rekke leverandører.
Etter en gjennomgang av Nordisk Husprosjekt AS leverandører på konsernnivå er det ingen av Nordisk Husprosjekt AS direkteleverandører i seg selv som utpeker seg som høyrisikoleverandører. Risikoen til direkteleverandørene reduseres ved at produkter gjennomgående kjøpes inn fra anerkjente forhandlere i lavrisikoland. Nordisk Husprosjekt AS egne undersøkelser viser de fleste av disse leverandørene selv er underlagt åpenhetsloven, eller andre liknende rammeverk i andre land. Gjennomgangen av leverandørene viser imidlertid at manglende transparens og informasjon om forhandlernes underleverandører og produksjonsland utgjør en viss risiko. Manglende informasjon om den underliggende leverandørkjeden utgjør en risiko som bør avhjelpes. Dette er planlagt gjennomført gjennom ytterligere dialog og evt. reviderte kontraktsvilkår, se punkt 4.
I lys av selskapets risikokategorisering beskrevet i punkt 3 har selskapet iverksatt og planlagt forholdsmessige tiltak for å forebygge og håndtere risiko for uanstendige arbeidsforhold og brudd på menneskerettigheter.
Ut ifra risikobildet, har selskapet prioritert tiltak for å redusere risikoen i form av:
Nordisk Husprosjekt AS vil fremover gjennomføre jevnlige risikovurderinger knyttet til negative konsekvenser og risiko for mennesker i og rundt virksomheten.
Denne redegjørelsen er signert av daglig leder. Redegjørelsen vil bli oppdatert årlig og ellers ved vesentlige endringer i informasjonen som fremgår her.
Gjennomgått og signert av:
Morten Hansen-Dahl
Daglig leder og styreleder
§ 5.Plikt til å redegjøre for aktsomhetsvurderinger 1
2 Virksomhetene skal offentliggjøre en redegjørelse for aktsomhetsvurderingene etter § 4.
Redegjørelsen skal minst inneholde
4 |
6 |
ledd.
9 § 6 annet ledd bokstav c og d, tredje og fjerde ledd gjelder tilsvarende for pliktene etter første
Redegjørelsen skal gjøres lett tilgjengelig på virksomhetens nettsider 10 , og kan inngå i
redegjørelsen om samfunnsansvar etter regnskapsloven § 3-3 c 11 . Virksomhetene skal i årsberetningen opplyse om hvor redegjørelsen er tilgjengelig.
Redegjørelsen skal oppdateres og offentliggjøres innen 30. juni hvert år 12 og ellers
ved vesentlige endringer i virksomhetens risikovurderinger 13 . Den skal underskrives i tråd med reglene i regnskapsloven § 3-5 14 .
15 Departementet kan gi forskrift om plikten til å redegjøre for aktsomhetsvurderinger